Svar: Dagsrytme og mad - 7 mdr.

19. juni 2020

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :) Det lyder som om, at du har fulgt med på sidelinjen i et stykke tid, og det er dejligt, at du selv har fået lyst til at skrive til mig :)

Det er nogle rigtig fine overvejelser du gør dig, og det lyder ikke umiddelbart, som om at du gør noget forkert - tværtimod. Men jeg har naturligvis lidt tanker at dele med dig.

For det første så tænker jeg, at du har helt ret i, at du skal forsøge at skrue lidt ned for amningerne. Det vil være rigtig fint, at hun ikke længere ammes formiddag og eftermiddag, da disse amninger naturligt vil påvirke hendes appetit til frokost og aftensmad. I stedet kan hun tilbydes mellemmåltider og vand af kop.

Jeg vil også foreslå dig, at du ikke giver hende brystet, selvom hun ikke har spist så meget. Jeg forstår til fulde dine bevæggrunde for at tilbyde hende mælken, da hun er en petit pige, så er det naturligvis vigtigt og godt, at du sikrer dig, at hun hele tiden vokser som hun skal.. men ... det er en balance, hvor der skal skabes plads til mere sufficient og rigtig mad. Er hun ked af det, tydeligt har brug for en trøstetår osv. så er det naturligvis helt okay, at du ammer hende en ekstra gang, men du skal forsøge ikke at amme med en begrundelse som "hun skal jo have noget", fordi det er vigtigt at skabe plads til mere rigtig mad.

Du skal også acceptere, at hendes appetit kan variere, så det er okay, hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser hun forhåbentlig lidt mere til det næste. Derfor er det også vigtigt, at hun tilbydes 3 hovedmåltider (morgenmad, frokost og aftensmad) og 2 mellemmåltider (formiddag og eftermiddag) fordi der så naturligt ikke går ret lang tid imellem, at hun tilbydes noget. Så igen, hvis hun ikke har spist så meget itl det ene måltid, så går der ikke så længe, før hun tilbydes lidt mad igen. Og det er bedre at hun spiser lidt og tit end få og store måltider.

Og når det så er sagt, er det dog også en god idé, at der også går lidt pause imellem måltiderne, hvor I leger, tumler, hygger, og hun bruger sig rigtig godt motorisk og mentalt, så hende dag bliver naturligt inddelt i tidspunkter, hvor hun sover, leger og er aktiv og så tidspunkter, hvor hun spiser, før hun så skal sove igen...

Det gennemsnitlige søvnbehov vil være ca. 14.5 time i døgnet med den alder hun har, nogle sover lidt mere og andre lidt mindre, og hun mangler ikke umiddelbart søvn. Det er også meget fint med de to lure dagligt, selvom hun står så tidligt op - generelt vil børn der starter dagen tidligt have behov for 3 lure i længere tid. Når hun ikke viser behov for den 3. lur, så er det sandsynligvis fordi hun nu er begyndt at sove ret lange lure om dagen og samtidig også sover en ret lang nattesøvn - hun kan ikke sove mere end hun gør, hvis du kikker på det samlede antal timer - ofte sover hun jo fra 18.30-06 = 11.5 times nattesøvn og to lure i løbet af dagen ialt mellem 3-3.5 time, det er samlet 14.5-15 timer... :)

Du kan evt. forsøge at lægge et bad ind midt på dagen i en periode. Badet kan være med til at stimulere hende rigtig godt både motorisk og mentalt, så hun bliver mere parat til at sove efterfølgende. Samtidig kan det forlænge hendes vågenperiode lidt, så hun måske kan puttes bare en ½ time senere - på den måde vil hun også kunne stå lidt senere op af sin middagslur ...

Annonce

... og derfor måske bedre holde eftermiddagen igennem, uden at blive overtræt. Og så kan puttetiden blive kl. 19 om aftenen, som du gerne vil :)

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:

Tidlig morgen 05: ammes og sover lidt videre indtil ca 06, hvor hun står op.

Morgen 7-7.30: Havregrød, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos og måske små bidder af en blød bolle med smør, vand af kop.

Puttes til formiddagslur og skal ikke ammes først

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker eller små brødhapsere med smørbart pålæg, hvis du fornemmer, at hun er klar til dette, det lyder sådan. Suppleres også med kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. og stimuleres på den måde rigtig godt motorisk og mentalt.

Ammes og puttes til middagslur - måske ca 13.30...

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere familiemad med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta.. suppleres igen med kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden, vand af kop.

ammes og puttes til natten ca. kl 19...

Sen aften 23: Ammes rigtig godt og sover derefter videre

Forsøge at undvære brystet i løbet af natten.... :)

Du har helt ret i at hendes "gniden øjne" kan være træthed, men det kan også være, at hendes øjne klør på grund af f.eks. allergi.. Det kan være en reaktion på pollen, husdyr, husstøvmider... Har hun andre tegn på allergi, - hvis du mistænker, at det kunne være noget sådan, så tal med jeres læge omkring det... Hun kan godt have høfeber uden at der behøver være tale om decideret allergi - tæt næse og kløende hævede øjne kan være symptomer på høfeber...

Når det så er sagt, så er det helt naturligt, at hun bliver træt og generelt har svært ved at overskue et måltid, begynder at gabe, gnide øjne osv. Derfor er det godt, hvis I stadig kan give hende grød og mos ved siden af maden i stykker. Det kræver ekstra koncentration og stor koordineringsevne at spise selv, og det gør hende ekstra træt, og I risikerer, at hun bliver for træt, før hun så har fået nok at spise. Det er derfor rigtig godt, at I forsøger med mad i hånden, små hapsere i munden osv. men stadig også forsøger at få suppleret med lidt på en ske :)

Der sker udviklingsmæssigt også rigtig meget med hende, hun bruger sig selv mere og mere motorisk, ligger ikke længere stille, men er hele tiden igang - og det trætter naturligt også. Samtidig er hun langt mere bevidst nu, pludrer mere og mere med jer, og det trætter naturligt også at øve sprog, forsøge at gøre sig forståelig, hele tiden lære nye lyde..

Så når du spørger "spiser hun ikke, fordi hun er for træt, eller er hun træt, fordi hun spiser for lidt", så tænker jeg, at når hun ikke spiser så meget, så er det fordi hun er træt og bruger sin energi på rigtig mange ting - og naturligt også fordi der skal skrues lidt ned i mælkeindtaget :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at jeg kom omkring det hele :)

Fortsat held og lykke og fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor